fedtstoffer

Uanset om du skal på ferie i de fremmede lande og spise lokal mad er det altid vigtigt at huske på de basale fedtstoffer. Sunde fedtstoffer, der stammer fra uforarbejdede, ikke-opvarmede fødevarer. De udgør basen for vores hjerne, vores nerveapparat, de beskyttende lag om vores celler, såvel som hormonsystemet. Sunde fedtstoffer bruges til at kontrollere inflammationstilstande, absorbere livsvigtige vitaminer som A, D, E og K, og hjælper med at bevare et godt syn. Fedt er ydermere en god kilde til energi. Når kroppens kulhydratdepoter er opbrugt, overgår kroppen til forbrænding af fedt, og giver en slank krop med små fedtdepoter. Indtag af sunde fedtstoffer hjælper med at holde dig slank på forskellige måder: Øget stofskifte – særlige fedtstoffer, som bl.a. findes i kokosolie, er kendt for at øge stofskiftet. Disse fedtstoffer fordøjes lettere, og anvendes som energikilder i stedet for at gemmes som fedtdepoter. Fed mad er mere mættende. Fedtstoffer forbrændes langsommere, og er mere mættende end kullhydrater og proteiner, hvilket kan hjælpe til at undgå overspisning. Spis rigeligt med økologiske grøntsager sammen med sunde fedtkilder som f.eks. vildtfanget fisk, nødder, avocado, oliven olie, kokosolie eller fuldfede mælkeprodukter. Du kan ydermere med fordel supplere din kost med tilskud som kokosolie, hørfrøolie og fiskeolie. En anden rigtig god kilde til omega 3 er alger. Alger har et højt indhold af EPA og DHA fedtsyre som er let tilgængelig for kroppens celler. Algeprodukter er et rigtig godt valg hvis du er veganer, er fiskeallergiker eller bare ønsker at vælge en anden og go kilde til omega 3 fedtsyrer. Spis med måde – selvfølgelig også fedtstoffer, uanset om du kalder det mindful spisning eller mådehold… Kom ind og få en folder i butikken

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *